Koncepcja pracy gimnazjum
KONCEPCJA PRACY GIMNAZJUM IM. POLSKICH NOBLISTÓW W NOWYCH SKALMIERZYCACH.
SZKOŁA JEST TAK DOBRA JAK ZESPÓŁ LUDZI W NIEJ PRACUJĄCYCH, KTÓRZY UTOŻSAMIAJĄ SIĘ Z ZADANIAMI GIMNAZJUM I AKTYWNIE UCZESTNICZĄ W ICH REALIZACJI.
W naszym gimnazjum :
- Harmonijnie realizujemy funkcję dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą w oparciu o Odpowiedzialność, Uczciwość, Samodzielność.
- Przygotowujemy ucznia do podejmowania wyzwań przyszłości.
- Ustawicznie podnosimy jakość i atrakcyjność oferty edukacyjnej.
- Kształtujemy ucznia tolerancyjnego, wrażliwego, dbającego o wartości moralne.
- Kreujemy mądrego i dobrego obywatela świata; wyrastającego z polskiej i lokalnej tradycji, (wzmacniamy poczucie tożsamości i wspólnoty narodowej i europejskiej).
- Tworzymy wspólnotę „ uczącą się”.
- Promujemy w środowisku wartość edukacji.
- Podejmujemy działania zwiększające wśród uczniów poczucie bezpieczeństwa.
Dla zrealizowania tych celów podejmujemy działania w następujących obszarach:
- Dydaktyka.
- Wychowanie i opieka.
- Baza.
- Organizacja i zarządzanie.
I. DYDAKTYKA :
- Badanie osiągnięć uczniów za pomocą diagnozy wewnętrznej i zewnętrznej.
- Systematyczne wdrażanie wniosków z analizy wyników diagnoz, planów pracy indywidualnej i zespołowej.
- Rozpoznawania preferowanego stylu uczenia się uczniów.
- Ewaluacja i analiza wyników egzaminów zewnętrznych.
- Tworzenie programów własnych lub taki wybór programu, który zapewni każdemu uczniowi ciągły postęp i sukces.
- Ustawiczne rozwijanie umiejętności uczenia się uczniów, wyposażanie ich w techniki szybkiego zapamiętywania.
- Realizacja Ogólnopolskiego Programu RUN.
- Udział w Programie Szkół Uczących się.
- Systematyczna analiza i modyfikacja szkolnych programów nauczania pod kątem realizacji treści podstawy programowej.
- Efektywne poszukiwanie nowatorskich form i metod pracy. Prowadzenie otwartych i koleżeńskich lekcji.
- Zdobywanie dodatkowych kwalifikacji przez nauczycieli oraz udział w ustawicznym doskonaleniu umiejętności pedagogicznych.
- Indywidualizacja procesu nauczania.
- Wdrażanie uczniów do inicjowania przedsięwzięć oraz do pracy w zespole.
- Doskonalenie pracy zespołowej nauczycieli.
- Przezwyciężanie trudności dydaktycznych oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Systematyczne uczestnictwo uczniów w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i zawodach na szczeblu szkolnym i pozaszkolnym.
- Stosowanie oceniania kształtującego jako wsparcie motywujące ucznia .
- Stworzenie efektywnego systemu zajęć pozalekcyjnych.
- Realizacja projektów edukacyjnych.
- Doskonalenie umiejętności efektywnej pracy w zespole.
- Zapewnienie skutecznej pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Prezentowanie rodzicom ciekawych zajęć szkolnych, projektów edukacyjnych, wystaw.
KRYTERIA SUKCESU:
- Wyniki badań i diagnoz wskazują przyrost wiedzy i umiejętności uczniów.
- Szkoła rozwija każdego ucznia poprzez obiektywnie i ogólnie uznane zasady oceniania oraz zajęcia pozalekcyjne dla uczniów o różnych zdolnościach i zainteresowaniach.
- Szkoła jest przyjazna dla uczniów i ich rodziców, związana z własnym regionem.
II. WYCHOWANIE I OPIEKA:
- Udział rodziców w planowaniu pracy wychowawczej szkoły.
- Systematyczna diagnoza środowiska rodzinnego uczniów.
- Integrowanie uczniów w zespołach klasowych i w całej szkole.
- Efektywna współpraca społeczności szkolnej na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły.
- Doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli.
- Promowanie gimnazjum w środowisku lokalnym za pośrednictwem mediów i strony internetowej szkoły.
- Budowanie obrzędowości i tradycji szkoły.
- Realizacja Dnia bez Przemocy.
- Systematyczne diagnozowanie poczucia bezpieczeństwa uczniów.
- Zapewnienie gimnazjalistom bezpieczeństwa podczas zajęć w szkole i podczas zajęć organizowanych poza szkołą.
- Organizowanie efektywnych zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
- Udzielanie wsparcia psychologiczno- pedagogicznego w rozwiązywaniu problemów gimnazjalistów.
- Propagowanie zdrowego stylu życia , kultury fizycznej i działań proekologicznych.
- Kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich.
- KRYTERIA SUKCESU:
- Szkoła demokratyczna, samorządna i przyjazna uczniowi.
- Szkoła bez agresji i bezpieczna.
- Szkoła przygotowująca do startu w dorosłe życie.
III. BAZA I ORGANIZACJA SZKOŁY:
- Racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi.
- Pozyskiwanie dodatkowych środków finansowych , w tym z EFS.
- Systematyczne wzbogacanie biblioteki szkolnej w nowości czytelniczo – medialne.
- Publikowanie na stronie Internetowej aktualizowanego prawa wewnątrzszkolnego.
- Zapewnienie sprawnego przepływu informacji.
- Doskonalenie procesu planowania i ewaluacji we współpracy z podmiotami szkoły.
KRYTERIA SUKCESU:
- Szkoła wyposażona w nowoczesne środki dydaktyczne- sprzęt komputerowy i multimedialny.
- Szkoła dobrze zorganizowana, sprawnie zarządzana, funkcjonalna dla uczniów, rodziców i pracowników.
Koncepcję pracy zmodyfikowano w październiku 2012r